Zakres koncentracji (ang. attention span) odnosi się do ilości czasu, przez jaki dana osoba jest w stanie się skupić, zanim zacznie się rozpraszać lub nudzić (Oliver, 2000 za: Carstens i in., 2018). W dzisiejszych czasach ludzie  są stale przeciążeni informacjami, zarówno ze względu na ich ilość, jak i szybkość, z jaką docierają one do nich za pośrednictwem reklam i multimediów (Carstens i in., 2018). 

Zdolność do skupienia uwagi i wytrwałość są związane z funkcjami wykonawczymi oraz szeroko pojętą samoregulacją, która obejmuje regulację poznawczą i emocjonalną, pamięć roboczą, kontrolę hamowania oraz zdolność do regulowania emocji (McClelland i in., 2013). Te zdolności są szczególnie istotnym aspektem samoregulacji poznawczej i behawioralnej, wynikając z procesów wykonawczych takich jak elastyczność uwagi, pamięć robocza oraz kontrola hamowania (McClelland i in., 2010 za: McClelland i in., 2013).

Aspekty trwałości uwagi dzieci zostały powiązane z wieloma wynikami społecznymi i akademickimi w dzieciństwie. Na przykład, obszerna literatura wykazała, że trwałość uwagi i powiązane konstrukty (np. samoregulacja, funkcje wykonawcze, kontrola wysiłku) przewidują silniejsze wyniki społeczne, takie jak kompetencje społeczne i niedostosowanie (Blair, 2002; Eisenberg i in., 2010) i są ważnym elementem interwencji społeczno-emocjonalnych (Riggs i in., 2006).

Autor: Natasza Kuziemska

Bibliografia:

Blair, C. (2002). School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children’s functioning at school entry. American Psychologist, 57(2), 111–127. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.2.111

Carstens, D. S., Doss, S. K., Kies, S. C. (2018). Social media impact on attention span. The Journal of Management and Engineering Integration, 11(1), 20.

Eisenberg, N., Valiente, C., Eggum, N. D. (2010). Self-Regulation and School Readiness. Early Education and Development, 21(5), 681–698.

McClelland, M. M., Acock, A. C., Piccinin, A., Rhea, S. A., Stallings, M. C. (2013). Relations between preschool attention span-persistence and age 25 educational outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 28(2), 314–324. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.07.008

Riggs, N. R., Jahromi, L. B., Razza, R. A.,  Dillworth-Bart, J. E., Mueller, U. (2006). Executive function and the promotion of social-competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(4), 300-309.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publiczny.Wymagane pola oznaczone są *

Jeśli chcesz to możesz używać HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>