Współczesny rozwój technologiczny, szeroki dostęp do Internetu oraz procesy globalizacyjne powodują, że ludzie muszą nieustannie zwiększać swoją koncentrację, aby przetwarzać dużą liczbę bodźców oraz przyswajać nowe informacje. Zjawisko przebodźcowania, zwłaszcza w kontekście nadmiernej stymulacji informacyjnej, staje się coraz bardziej powszechne w krajach rozwiniętych i rozwijających się.
Obiektywne przebodźcowanie stanowi główną przyczynę przeciążenia sensorycznego u osób zdrowych psychicznie (Scheydt, Needham, 2017). Robson (2017) w swojej pracy argumentuje, że członkowie współczesnych, cyfrowych społeczeństw są narażeni na ogromną liczbę i różnorodność bodźców pochodzących z takich źródeł jak komputery, telewizory, inne media elektroniczne oraz różne formy reklamy. Twierdzi on, że szeroki zakres tych stymulujących elementów stanowi szczególne zagrożenie dla dobrostanu jednostek.
Robson (2017) podkreśla, że percepcyjne i informacyjne przestrzenie współczesnego życia, które są nieodłącznym elementem skomplikowanego systemu, z którym nie można rozsądnie unikać interakcji, mogą prowadzić do dezorientacji. Badania przeprowadzone przez Staats i współpracowników (2024) wykazały, że zarówno dzieci nadmiernie, jak i niedostatecznie stymulowane doświadczały spadku zdolności uwagi.
Zarówno sytuacje niedostatecznej, jak i nadmiernej stymulacji negatywnie wpływają na zasoby uwagi. Te odkrycia są zgodne z wcześniejszymi badaniami nad przywracaniem uwagi, które pokazały, że przeciążenie sensoryczne ma niekorzystny wpływ na zdolność koncentracji i wykonywanie zadań (Stevenson i in., 2019 za: Staats i in., 2024).
Autor: Natasza Kuziemska
Bibliografia:
Bąk-Sosnowska, M.,Holecki, T. (2022). Overstimulation and its consequences as a new challenge for global healthcare in a socioeconomic context. Pomeranian Journal of Life Sciences, 68(1). https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.811
Robson, G.J. (2017). The threat of comprehensive overstimulation in modern societies. Ethics and Information Technology 19, 69–80. https://doi.org/10.1007/s10676-016-9414-0
Scheydt, S., Müller Staub, M., Frauenfelder, F., Nielsen, G. H., Behrens, J., Needham, I. (2017). Sensory overload: A concept analysis. International Journal of Mental Health Nursing, 26(2), 110–120. https://doi.org/10.1111/inm.12303 Staats, H., Collado, S., Sorrel, M. A. (2024). Understimulation resembles overstimulation: Effects on school children’s attentional performance, affect, and environmental preference. Journal of Environmental Psychology, 95, 102280. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102280
Zostaw komentarz