Czy sposób, w jaki sporządzasz notatki, wpływa na zdolność zapamiętywania informacji? Badania wskazują, że metoda zapisu może znacząco wpływać na efektywność uczenia się. Mangen i in. (2015) w swoim badaniu wykazali, że w testach swobodnego przypominania uczestnicy lepiej zapamiętywali słowa zapisane odręcznie niż na klawiaturze tradycyjnej lub dotykowej. Sugeruje to, że pisanie ręczne angażuje złożone procesy motoryczne i poznawcze, które wspierają głębsze przetwarzanie informacji. Podobnie Meade i in. (2019) wykazali, że rysowanie i pisanie wzmacniają ślady wizualne i motoryczne, co ułatwia przywoływanie zapisanych treści w porównaniu z bazgroleniem.
W kontekście edukacyjnym także odnotowano różnice w ilości i jakości zapisywanych informacji. Beck (2014) wykazała, że studenci korzystający z komputerów zapisywali większą ilość informacji, jednak ich wyniki w zadaniach pamięciowych były gorsze w porównaniu z osobami sporządzającymi notatki ręcznie. Pisanie odręczne pozwala na selekcję i organizację informacji, co sprzyja głębszemu przetwarzaniu i lepszemu zapamiętywaniu. Jest to szczególnie istotne u dzieci, gdzie pismo odręczne wspiera kategoryzację liter i rozwój umiejętności motorycznych oraz poznawczych (James, 2017). Badania Li i James (2016) wykazały, że tworzenie różnych form tej samej litery podczas pisania ręcznego pobudza mózg, co skutkuje lepszym zapamiętywaniem symboli wizualnych.
Z perspektywy edukacyjnej dynamiczny rozwój technologii dodał kolejną warstwę złożoności do procesu notowania. Wykorzystanie komputerów w klasach, choć wygodne, wiąże się z potencjalnymi rozpraszaczami, takimi jak media społecznościowe czy powiadomienia, które mogą konkurować o uwagę ucznia (Sanigórska i Kaźmierska, 2021). Dlatego wybór metody notowania powinien być uzależniony od celu nauki. Coraz większe uznanie zdobywają metody hybrydowe, takie jak wizualne notowanie czy sketchnoting, które łączą elementy pisania, rysowania i symboli. Te techniki pomagają lepiej zapamiętywać informacje i ułatwiają naukę, ponieważ angażują różne zmysły i sposoby przetwarzania informacji (James, 2017).
Badania pokazują więc, że choć technologia przynosi korzyści, tradycyjne pisanie odręczne nadal ma istotne znaczenie dla efektywnego zapamiętywania i uczenia się.
Bibliografia:
Beck, K. M. (2014). Note taking effectiveness in the modern classroom. The Compass. Arcadia University Scholary Journal, 1(1).
James, K. H. (2017). The Importance of Handwriting Experience on the Development of the Literate Brain. Journal of Management, 26(6). https://doi.org/10.1177/0963721417709821
Li, J. X., James, K. H. (2016). Handwriting generates variable visual output to facilitate symbol learning. Journal of Experimental Psychology, 145(3), 298–313.
Mangen, A., Anda, L. G., Oxborough, G. H., Brønnick, K. (2015). Handwriting versus keyboard writing: Effect on word recall. Journal of Writing Research, 7(2), 227–247. https://doi.org/10.17239/jowr-2015.07.02.1
Meade, M. E., Wammes, J. D., Fernandes, M. A. (2019). Comparing the influence of doodling, drawing, and writing at encoding on memory. Canadian Journal of Experimental Psychology / Revue Canadienne de Psychologie Expérimentale, 73(1), 28–36.
Sanigórska, A., Kaźmierska, M. (2021). Wpływ techniki pisania na zapamiętywanie informacji. Ogrody Nauk i Sztuk, 11(11), 119–126. https://doi.org/10.15503/onis2021.119.126.
Zostaw komentarz